در این پادکست درباره آثار سروش لشکری (ملقب به هیچکس) صحبت میکنیم.
دانلود آهنگ
رپ یک سبک موسیقی با محتوای معمولا اعتراضی است که در دهه ۱۹۶۰ توسط سیاهپوستان آمریکایی به وجود آمد و به نوعی سلاحی برای مبارزه جوانان سیاه با تبعیضهای نژادی رایج در آن زمان بوده. اما رپ فارسی به شکلی که امروزه رایج است، در اواخر دهه ۷۰ شمسی قدمهای اولیه خود را برداشت. در آن سالها موسیقی پاپ داخل ایران راه خود را یافته بود و خوانندگانی چون عصار، شادمهر عقیلی و محمد اصفهانی در سبک موسیقی پاپ مخاطبان خود را پیدا کرده بودند. ولی موسیقی رپ هنوز در ابتدای راه قرار داشت. در آن سالها بهدلیل ناآشنایی با این سبک موسیقی و نوپا بودن آن، آثار ضعیفی متولد شد که عمده این آثار سرشار از فحش و ناسزا و مضامین غیر اخلاقی بود. کمکم آهنگهای با مضامین غیراخلاقی کمرنگتر شد و آهنگهای اجتماعیاعتراضی و سیاسی جای آنها را گرفت. این سبک موسیقی بهتدریج رشد کرده و همزمان مخاطبین خاص خود را پیدا میکند.
اما در این بین، سروش لشگری یا هیچکس جزو اولین رپرهای رپ فارسی محسوب میشود که با هوشمندی و ساخت آهنگهایی با محتوای اعتراضی و اشعار خوب خود را از دیگران جدا میکند. هیچکس متولد اردیبهشت ۱۳۶۴ خواننده رپ فارسی و از پیشگامان رپ خیابانی ایران است همچنین از او به عنوان پدر رپ فارسی یاد میشود.
او در سال ۱۳۸۲ یک گروه رپ به نام “۰۲۱” ایجاد میکند. در آغاز، هیچکس هم مانند بقیه رپرها به کلکلهای رایج با دیگر رپرها میپرداخت ولی خیلی سریع سراغ موضوعات اجتماعی رفت که این امر باعث پیشرفت و محبوبیت او شد.
هیچکس در سال ۱۳۸۵ اولین آلبوم موسیقی خودرا به نام “جنگل آسفالت” منتشر کرد. موضوع ترانههای این آلبوم بیشتر مشکلات اجتماعی ایران بود. این آلبوم نام هیچکس را بیش از پیش بر سر زبانها انداخت و او را به یکی از موفقترین رپرهای ایران تبدیل کرد. آهنگ اختلاف طبقاتی در این آلبوم به یکی از موفقترین و معروفترین آهنگهای رپ ایران تبدیل شد.
پس از این آلبوم تک آهنگ یه مشت سرباز در سال ۱۳۸۷ به یکی دیگر از کارهای موفق و محبوب او تبدیل شد که شهرت بیشتری را برای او به همراه داشت. این آهنگ از ساختههای مهدیار آقاجانی موسیقیدان و آهنگساز کاربلد است. شاید به دور از انصاف باشد که درباره آثار هیچکس صحبت شود و هیچ حرفی از مهدیار آقاجانی به میان نیاید چون اکثر آثار تاپ و مورد قبول هیچکس توسط این آهنگساز ساخته شده است.
هیچکس بعد از آهنگ فوق العاده زیبای یه مشت سرباز دیگر نتوانست انتظار طرفدارانش رو برآورده کند . از شروع سال ۸۸ آهنگ “واقعی تر از مستند” رو بیرون داد که خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود فراموش شد. اما در همان سال یکی از موفقترین آهنگهای خود را به نام “یه روز خوب میاد” منتشر کرد.
متن سادهي این اثر برای همه قابل درک بوده و بسیار تاثیر گذاراست. توصیف ها ، کنایه ها ، آرایه ها ، و امیدهایی که در متن وجود دارد بسیار زیبا و بهجا بهکار برده شدهاند. مضمون کلی سیاسی و اجتماعی دارد که بیشتر به صورت غیر مستقیم و گاهی بصورت مستقیم به شرایط داخل ایران اشاره میکند. زمان انتشار و همچنین متن آهنگ، واکنش هیچکس نسبت به فضای ملتهب سیاسی کشور و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تعبیر شد. همانطور که از نام آهنگ پیداست بیشتر جنبه دادن امید را دارد.
موضوع اشعار هیچکس تنها محدود به مسائل سیاسی، اعتراضی و اجتماعی نیست. او جزو خوانندههایی است که مباحثی مانند وطنپرستی و مبارزه با مواد مخدر هم آهنگهایی ساخته است. آهنگ انجام وظیفه از آلبومی به همین نام در سال ۱۳۸۹ منتشر شد. این آهنگ با موضوع وطنپرستی و سربازی مورد اقبال عمومی قرار گرفت.
شاید بتوان از هیچکس بهعنوان یک محقق هم نام برد. کسی که برای نوشتن متن آهنگها و انتخاب موضوعات مطالب گستردهای را مطالعه و درباره آنها تحقیق میکند. این موضوع را میتوان در متن شعر حاجی فیروز به وضوح مشاهده کرد. او شخصیت حاجی فیروز را کسی میداند که از دوره بردهداری به یادگار مانده.
صدای کلفت و خشدار هیچکس و متن ترانههای او به همراه آهنگسازیهای فوقالعاده مهدیار آقاجانی او را به یکی از موفقترین رپرهای ایران تبدیل کرده. ترانههای او پر از اصطلاحات و تیکه کلامهای رایج در بین ادبیات خیابانی و کوچهبازاری است که همین امر باعث شده تا موسیقی او برای عامه مردم قابل فهم و جذاب باشد. شاید بتوان بخاطر تلاشهای هیچکس برای رپ فارسی، او را شایسته لقب پدر رپ فارسی دانست.
لینک کوتاه این نوشته:
سروش عشقه.
در اوایل کارش، کارهای ضعیفی هم داشت، ولی رفته رفته خودشو پیدا کرد ؛)
من از پادکستات خوشم اومد ولی هرچی تو اپ گوگل پادکست گشتم پیدات نکردم
متاسفانه هنوز اونجا اکانت ندارم. یه زمانی توی سایت شنوتو فعالیت داشتیم. اما الان بیشتر راه ارتباطی ما همین وبسایته ؛)
خوشحال میشیم اگه نظراتتونو درباره کارها صادقانه بگید ؛)
اهنگ تهران خوبه چنتا اهنگ خوب دیگه هم داره ولی اهنگ نباید مصرف بشه و از یاد بره مثل اهنگ تهران که هنوز همه گوش میدن ولی در کل اهنگایی که میخونه انرژی زا هست وبیشتر بین سنین ۱۷تا ۲۲سال گوش میدن و این زیاد خوب نیست
معمولا اکثر کارهای رپ رو فقط جوونترها گوش میدن و مثل آهنگهای خوانندگانی چون سیاوش قمیشی و ابی و هایده نیست که همه قشرها در همه احوال گوش بدن.