خانه / سفر / سفر به منطقه سالوک در خراسان شمالی – بجنورد

سفر به منطقه سالوک در خراسان شمالی – بجنورد

سالوک یکی از کوه‌های نسبتا مرتفع در استان خراسان شمالی است. این کوه با ارتفاعی حدودا ۲۹۰۰ متر به مکانی زیبا و مورد توجه برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان تبدیل شده. یکی از مسیرهای صعود به کوه‌های این منطقه، صعود از روستای رختیان است. این روستا در ۳۰ کیلومتری شهر بجنورد قرار گرفته. برای رسیدن به روستای رختیان از بجنورد به سمت اسفراین حرکت کرده و حدود ۶ کیلومتری بجنورد از طریق یک جاده فرعی به سمت روستای “ارک” و “کچرانلو” می‌رویم و در ادامه جاده پر پیچ و خم به طرف روستای “حصار حسینی” می‌رسیم و از آنجا به سمت روستای “رختیان” حرکت می‌کنیم. در نقشه‌های زیر مسیر رسیدن به این روستا نمایش داده شده.

مسیر بجنورد – روستای رختیان تصویر ماهواره‌ای

مسیر بجنورد – روستای رختیان

این سفر توسط گروه آموت بجنورد به سرپرستی خانم امیری و با راهنمایی آقای غلام چوئی (عمو غلام) در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۶ انجام گرفت. در ادمه گزارش مختصری از این سفر را با شما به اشتراک میذاریم.

پس از رسیدن به روستای رختیان، حدودا ساعت ۶:۱۵ صعود رو به سمت جان‌پناه آغاز کردیم. این صعود حدود ۲:۳۰ ساعت طول کشید. در ابتدای مسیر پوشش گیاهی خاصی به چشم نمی‌خورد اما پس از طی کردن بخشی از مسیر، کم‌کم بوته‌های زرشک کوهی و گاهی درخت‌های ارس خودنمایی می‌کنن. جان‌پناه در ارتفاع حدودا ۲۵۰۰ متری قرار گرفته. پس از رسیدن به جان‌پناه صبحونه خوردیم و کمی استراحت کردیم تا مجددا انرژی برای ادامه مسیر به‌دست بیاریم. اطلاعات دقیق و مسیر این صعود رو می‌تونید در تصاویر زیر ببینید.

مسیر و اطلاعات صعود از روستای رختیان به جان‌پناه سالوک

نمای روستای رختیان از محل جان‌پناه سالوک

پس از کمی استراحت و خوردن صبحونه، برخی اعضای گروه یک صعود سبک و نیم ساعته به قله سالوک (قله نزدیک جان‌پناه) داشتند. البته این قله بلندترین قله کوه‌های سالوک نیست. بلندترین قله اون منطقه به نام “آق چانقر” حدود ۳۰۰۰ متر ارتفاع داره. چون گروه قبلا به قله صعود کرده بود، تصمیم گرفته شد که از مسیر دره یک مسیر طولانی‌تر رو به سمت روستای گریوان حرکت کنیم و صعود رو ادامه ندیم. پس از صبحونه حدود نیم ساعت کوه‌پیمایی به سمت آبشار “قویون یوله” (یا آبشار یخی سالوک) به آبشار رسیدیم و بطری‌های آب خودمون رو دوباره پر کردیم و کمی استراحت کردیم. بعد به سمت گریوان حرکت کردیم که مشخصات این مسیر در تصویر زیر نشون داده شده.

مسیر جان‌پناه به روستای گریوان

در نهایت پس از حدود ۱۳ کیلومتر کوه‌پیمایی و دره‌پیمایی به روستای گریوان رسیده و از آنجا با مینی‌بوس به بجنورد برگشتیم. البته اتفاقات خاصی این سفر را برای اعضای گروه خاطره انگیز کرد. مثلا مینی‌بوس در ساعت مقرر در مکان مورد نظر نبوده و در زمین‌های کشاورزی گیر کرده بوده که همین موضوع باعث شد حدود یک ساعت در روستا معطل بمانیم. پیش از رسیدن به روستا وقتی از باغ‌ها به سمت روستا حرکت می‌کردیم، هوا کاملا تاریک بود و این مساله موجب خنده‌ها شوخی و گاهی ترس بچه‌ها می‌شد.

برای مشاهده مسیر‌های حرکت می‌توانید فایل‌های gpx را از آدرس زیر دانلود کرده و توسط نرم‌افزارهای gps tracker و یا Gpx Viewer آنها را مشاهده کنید. این نرم‌افزارها مخصوص گوشی‌های اندروید بوده ولی نخسه‌های ios آنها نیز موجود است.

دانلود نقشه مسیر (فایل‌های GPX)

در ادامه تصاویر از مناظر این سفر را مشاهده کنید.

لینک کوتاه این نوشته:

درباره ی BoBo

BoBo
به دنبال علایقتون حرکت کنید، همین.

مطلب پیشنهادی

ماسال، بهشت گیلان

در این ویدئو می تونید بخشی از سفر خاطره انگیز گروه کوهنوردی آموت با تیم …

۳ دیدگاه

1. سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای
    من مشکل داشت.ممنون

• BoBo

سلام
      لینک رو مجددا چک کردم، مشکلی نداره.
      اگه با موبایل لینک رو باز می‌کنید، روی لینک کلیک کنید و گزینه open in new tab رو بزنید تا توی یه صفحه دیگه باز کنه و اونجا (تو سایت picofile آپلود شده) می‌تونید لینک دانلود رو بگیرید.
      لطفا اگه باز هم نتونستید، بگید تا مستقیم آپلودش کنم.

2. خسته نباشید مرسی به خاطر این مطالب
    زیبا
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق فعالیت می کنیم.خوشحال میشوم
    از وبسایت ما دیدن کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.