خانه / سفر / تفتان، آتشفشان خاموش

تفتان، آتشفشان خاموش

تفتان مرتفع‌ترین کوه استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی شهر خاش قرار داره. این کوه جزو آتشفشان‌های نیمه فعال محسوب میشه که سال‌هاست از آخرین فوران و فعالیت اون می‌گذره اما هنوز گازهای گوگردی از دهانه اون خارج میشه. در ادامه گزارش صعود به این قله رو می‌خونیم.
تفتان بین زاهدان و خاش قرار داره. اگه از سمت زاهدان به سمت کوه حرکت میشه، حدود بیست کیلومتری خاش یک جاده فرعی وجود داره که به سمت روستاهای “تمندان” و “کوشه” میره و البته یک تابلوی قهوه‌ای رنگ هم با نام “تفتان” مسیر رو مشخص می‌کنه. البته قبل از رسیدن به این دو راهی، مسیرهای فرعی دیگه‌ای هم وجود داره اما چون اون جاده‌ها خوب نیستن پیشنهاد میشه از همین جاده استفاده بشه. (تصویر شماره ۱)

تصویر شماره ۱: جاده منتهی به کوه تفتان و روستای تمندان
از ابتدای جاده فرعی تا اردوگاه آموزش و پرورش در انتهای جاده (یا ابتدای مسیر کوه‌پیمایی) ماشین به راحتی میره. این مسیر حدودا ۳۰ کیلومتر میشه.

کوهپیمایی و پیاده‌روی از ارتفاع ۲۴۸۵ متری دره‌گل شروع میشه و تا جانپناه که در ارتفاع ۳۲۴۳ متری قرار داره حدود ۳الی ۴ ساعت طول میکشه. البته از اونجائیکه ما ساعت ۵.۵ عصر پای کوه رسیدیم و خیلی دیر صعود رو شروع کردیم به تاریکی هوا خوردیم و حدود ۵ ساعت کوهپیمایی داشتیم که دو ساعت آخر در تاریکی مطلق بود و فقط هدلایت‌ها و چراغ قوه‌هامون رو داشتیم. توی این شرایط که مسیر پاکوب زیاد مشخص نبود راهنمامون مسیر تیرهای کابل برق رو تعقیب کرد و این کار باعث شد تا کمی مسیرمون طولانی بشه. بعد از سه ساعت پیاده‌روی جانپناه دیده شد ولی بین ما و اون یک دره وجود داشت! یا باید برمی‌گشتیم و یا باید راهی برای رد شدن از اون دره توی تاریکی پیدا می‌کردیم. تفتانی که توی زمستون اون همه برف به خودش ندیده بود توی فروردین پر از برف بود و این رسیدن به جانپناه رو واسمون سخت کرده بود. وقتی توی تاریکی از دره پائین می‌رفتیم گاهی پای بچه‌ها تا یک‌متر توی برف گیر می‌کرد و دیگه نمی‌تونستن بدون کمک از برف خارج بشن. نکته آموزشی: توی این شرایط وقتی پا تا بالای ران توی برف گیر می‌کنه نباید جهت بدن رو تغییر داد و به زور پا رو بیرون آورد ممکنه باعث آسیب جدی بشه. بهترین روش اینه که یک‌نفر با دستکش پشت پا رو خالی کنه تا اون شخص بتونه پای خودش رو کمی به سمت عقب ببره و بتونه پا رو خارج کنه. توی این شرایط اول باید به خودتون مسلط باشید و هول نشید ؛) اعتراف می‌کنم وقتی پای خانومم گیر کرد چون دستکش نداشتم و نتونستم برفارو خوب کنار بزنم و هوا هم تاریک و هم سرد شده بود یک لحظه ترسیدم تا اینکه دوتا از بچه‌ها اومدن کمک کردن. خلاصه با تجربه راهنمامون و با مسیریابی که توی شب انجام داد بالاخره رسیدیم به جانپناه.

تفتان یک جانپناه ۵طبقه داره که ظاهرا همیشه درش قفله و فقط در شرایط خاص ازش استفاده میشه. کنار اون یک جانپناه کوچک‌تر و قدیمی‌تر به اسم صُبَح داره که برای استفاده از اون هم باید حتما قبلش با هیئت کوهنوردی هماهنگ کرده باشی. گرچه ما با هماهنگی رفته بودیم ولی ظاهرا اگه بدون هماهنگی برید در اونجا هم قفله و پشت در می‌مونید! برای یک شب اقامت در جانپناه نفری ۱۵هزار تومن پرداخت کرده بودیم. میشه اینجوری عنوان کرد؛ جانپناهی که درش قفل باشه و در شرایط سخت به درد عموم و مردم نخوره عملا بلااستفاده و بیهوده است. (تصویر ۲)

تصویر ۲: نمایی از جان‌پناه ۵طبقه تفتان
برای صعود از جانپناه به سمت قله حدود ۳ ساعت زمان نیازه و از اونجایی که توی مسیر صعود همیشه مسیرها و یخچال‌های برفی هست تصمیم براین شد تا صعود رو بعد از روشن شدن هوا و توی روشنایی روز شروع کنیم. ساعت ۶.۵ صعود رو شروع کردیم و ساعت ۹.۵ به قله و قسمت‌هایی که گوگرد از اون خارج میشه رسیدیم. تمام تن و لباس‌هامون بوی گوگرد گرفتند. باد نسبتا شدیدی می‌وزید اما منظره فوق‌العاده‌ای بود، خروج گازهای گوگردی و رقصیدنشون توی باد. (تصویر ۳و۴)

تصویر ۳و۴: خروج گازهای گوگردی از دهانه تفتان
یک تابلو روی قله ارتفاع رو ۴۰۵۰ متر نوشته بود درحالیکه جی‌پی‌اس ما ارتفاع رو ۳۹۱۴ نشون میداد. در هرصورت قله تفتان رو فتح کردیم و به سمت جانپناه برگشتیم. بخش زیادی از مسیر رو روی برف‌ها سر خوردیم. برگشت تا جانپناه حدود ۲ساعت طول کشید. بعد از خوردن نهار به سمت پای کوه راه افتادیم و بعد از سه ساعت به پای کوه و محل ماشین رسیدیم و صعودمون رو تکمیل کردیم.
خلاصه اطلاعات این صعود رو می‌تونید در تصاویر ۵و۶ و جدول۱ مشاهده کنید.

تصویر۵: اطلاعات صعود از پای کوه تا جان‌پناه

تصویر ۶: اطلاعات مسیر از جانئناه تا قله و مسیر برگشت

جدول ۱: خلاصه اطلاعات صعود به تفتان

نکات ایمنی؛ – فکر نکنید چون تفتان در منطقه گرمسیر قرار داره پس همیشه گرمه و نیاز به کلاه و دستکش و لباس گرم نیست! تفتان هم سرده، هم برف داره و هم بادهای شدیدی داره.
– طوری برنامه ریزی کنید که به هیچ عنوان در تاریکی هوا توی کوه و کوهنوردی نباشید.
– همیشه لباس گرم اضافه داشته باشید چون ممکنه لباس‌های اصلیتون توی برف خیس بشه.

تصویر ۷: نمایی زیبا از غروب از بالای کوه تفتان

تصویر ۸: تصویری از یکی از قله¬های کوه تفتان

لینک کوتاه این نوشته:

درباره ی BoBo

BoBo
به دنبال علایقتون حرکت کنید، همین.

مطلب پیشنهادی

گیلانگردی به سبک ما

قظعا و بدون شک گیلان یکی از سرسبزترین استان های ایرانه. هر فصلش زیبایی های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.